GERTS FAR VILLE BLI KONSTNÄR.
Det gav honom en inblick i vad konst är, och vad yrket skulle innebära för honom själv.
– Man måste ju ha så mycket problem om man ska bli duktig! Jag hade en väldigt trevlig barndom, helt utan trauman så det hade ju aldrig fungerat, säger han bestämt men med glimten i ögat.
Belysningen på Kometen är dov. Vi har bett om ett stearinljus som lyser upp hans ansikte när han fortsätter berätta:
– Jag tänkte bli konsthandlare istället. Så jag började plugga ekonomi på Handelshögskolan samtidigt som jag studerade konsthistoria på Göteborgs universitet. På konstskolan läste vi lite om arkitektur vilket lät spännande och innehöll betydligt mindre krav på trauma. Samtidigt tröttnade jag på allt det där med siffror och bokföring så jag satsade helhjärtat på arkitekturen istället.
Det var det. Han får det att låta enkelt. Som liten ville han bli cowboy eller indian.
Istället blev han världsberömd arkitekt. Faktiskt den ende arkitekt som fått Kasper Salin-priset fem gånger.
Gert var färdigutbildad 1975, och det stora genombrottet kom 1988 då han ritat Öijared golfhotells klubbhus. En nedgrävd byggnad med marken som tak. Ett spännande och helt nytt grepp som då tidigare aldrig setts. För detta arbete belönades han med Sveriges finaste arkitekturpris Kaspar Salin-priset och blev plötsligt uppmärksammad som lite av en hjälte inom sitt yrke i en tid då arkitekter runtom honom tycktes fast i strikta mönster.
Juryns motivering: ”Den oregelbundna planformen, stenmaterialet och takformen har välkända förebilder, som dock utvecklas på ett konstnärligt och självständigt sätt.”
GERT HAR BESTÄLLT WIENERSCHNITZEL. HAN VERKAR NÖJD, OCH IKVÄLL SKA HAN ÄTA HUMMER.
– Jag tycker mycket om mat. Jag älskar att laga mat, bra mat! Ikväll ska jag laga hummer till mig och Karin, säger han.
Barnen är sedan länge utflugna, men kommer ofta på besök i det torp som Gert och Karin bor i. Han ska laga julmat till hela familjen och uppskattar att spendera ledig till med dem och goda vänner. Här inreder de med starka färger och låter familjeavtryck ta stor plats. Paret har även en övernattningslägenhet som är minimalistiskt inredd och går mycket i vitt. Gert inreder med hänsyn till byggnaden, precis som han ritar hus med hänsyn till den känsla tomten och omgivningen ger.
INSPIRATIONEN KOMMER UR KUNSKAP, VARDAGEN OCH DEN KOMPROMISS MAN ALLTID MÅSTE GÖRA MED KUNDEN Han drömmer om att vid tillfälle få helt fria tyglar; att kunna bestämma helt själv och slippa kompromissa.
Just nu arbetar han mycket med att rita hus till privatpersoner, även utomlands. Han har ett spännande projekt i Turkiet som roar honom då det innebär en annan stil än exempelvis i Sverige. Ett annat intressant jobb åt en privatperson är Villa Amundön i Brottkärr. Tomten är fantastisk! Gert har faktiskt ritat tre olika hus åt tre olika ägare innan ett färdigt bygge stod på plats. Huset med glaspartier från golv till tak har en svårslagen utsikt över havet och ligger vackert beläget mellan två klippor. Återigen ett exempel på hur Gert inkluderar naturen i sin formgivning.
Som arkitekt är det ovanligt att få priser för just privata hem, men år 2005 tilldelades Gert Helge Zimdal-priset för Villa Astrid i Hovås. Ett fantastiskt hem som släpper in den omkringliggande naturen genom stora fönsterpartier och skjutdörrar helt i glas.
Det natursköna, minimalistiska och stilrena tycks känneteckna Gerts design.
HUR KÄNNER MAN IGEN ETT WINGÅRDH-HUS?
– Det gör man inte. Visst kan de ha stora fönster mot utsikten och smälta in i landskapet, eller så avviker de och sticker ut. Man vet aldrig! Platsen och humöret avgör. Det gäller att ha ett fuktat finger i de senaste trenderna. De är förutsägbart oförutsägbart, säger Gert.
Arkitekturen som anpassar sig följsamt till byggnadens omgivningar syns bland annat i byggnader såsom Universeum och Chalmers kårhus. Gert tycker om att formge byggnader där många människor ska vistas. Han är duktig på att känna av och låta sig inspireras av rådande trender, både svenska och internationella.
VI HAR LÄST ATT GERT ÄR NÅGOT AV EN VINEXPERT, MEN ÄR MER NYFIKNA PÅ ETT VISST ÖL
Gert och Leif Mannerström känner varandra sedan länge. En gemensam bekant började brygga öl, och Gerts förra fru var i reklambranschen där hon bland annat designade en och annan etikett. Således föll det sig så att Gert blev tillfrågad om han ville rita etiketten till kompisens öl som nu säljs på Restaurant Kometen.
Utöver öletiketter har Gert formgivit möbler; bland annat en soffa, ett bord, och nu senast en pall vid namn Tattoo, som nyligen visades på en mässa i Köln där den tilldelades priset Årets Ikoniska Form. Tidigt i karriären försökte han sig på att rita en stol, vilket enlig honom själv blev helt misslyckat, men han har sedan tagit tag i det igen och drivs av utmaningen. Är det svårt är det också roligt.
Möblerna ritar han ihop med kollegan Sara Helder som arbetar som inredningsarkitekt på Wingårdhs Göteborgskontor. Pallen kan man designa själv; valfria motiv kan ”tatueras” in som mönster. Själv har Gert inga tatueringar.
– Nej, det är det bara kriminella som har! Men han ångrar sig ganska snabbt. Alla barnen är ju tatuerade …