CARE OF CARL STARTADE SIN VERKSAMHET I DEN VÄSTSVENSKA STADEN BORÅS, ETT HISTORISKT CENTRUM FÖR SVENSK TEXTILINDUSTRI OCH HANDEL. HENNING KÄLLQVIST OCH GUSTAF RUDHOLM HADE UNDER EN LÄNGRE TID SAKNAT EN BUTIK PÅ INTERNET MED MÄRKESKLÄDER FÖR MÄN AV HÖG KVALITET. UTBUDET AV KLÄDER FRÅN VÄLKÄNDA VARUMÄRKEN VAR, FÖR TIDEN, NÄSTINTILL OBEFINTLIGT. AFFÄRSIDÉN FÖDDES UR DETTA; MÄN, OAVSETT ORT, SKULLE FÅ MÖJLIGHETEN ATT KÖPA DE KLÄDER GRUNDARNA SJÄLVA SAKNAT VIA NÄTET.
DEN 23:E AUGUSTI ÅR 2010 slog Henning och Gustaf mynt av sin idé och öppnade butiken CareOfCarl.com. Vid starten bestod sortimentet av ett 20tal noggrant utvalda svenska samt internationella varumärken. Den första ordern mottogs redan samma dag som CareOfCarl.com öppnades och ett par månader senare, efter mycket hårt arbete, blev butiken nominerad till ”Årets Nätbutik 2010”.
NAMNET
Många har undrat vad namnet Care of Carl kommer ifrån. Likt deras sortiment namngavs företaget med omsorg. Lydelsen ”Care of” sitter djupt förankrad i företaget. För Care of Carl innebär namnet att omsorgsfullt ta hand om kunder och de varor som ingår i deras utbud. Personlig service är ledorden och målet är att omsorg och engagemang ska genomsyra hela företaget.
Och vem är då Carl? Det är kort och gott Carl-Henning Källqvist och Karl Gustaf Rudholm, företagets grundare som båda två har det gemen samma mellannamnet Carl.
SORTIMENT
Det som kanske fascinerar oss mest av allt är Care of Carls sortiment. Nätbutiken har genom åren blivit återförsäljare av allt från nordiska, amerikanska, brittiska och italienska varumärken av toppkvalitet. Några exempel på varumärken är Finamore Napoli, Crockett & Jones, Boglioli, Drake’s, Hestra och inte minst Ralph Lauren bara för att nämna några. Arbetet att välja ut alla guldkorn i världen pågår dagligen genom resor till mässor och potentiella leverantörer. Deras tanke är att sortimentet, på bästa sätt, ska vägleda dig som kund då du gör valen till din garderob. Oavsett om det gäller en viktig dag på jobbet, en helg tillsammans med vännerna eller en avslappnad semester med familjen.
CARL MAGAZINE
Som ett resultat av företagets brinnande intresse och ständiga strävan efter att utvecklas och lära, startades det digitala nätmagasinet Carl Magazine. Istället för att låta all information stanna innanför dörrarna valde Care of Carl att dela med sig av den kunskap som fanns internt. I Carl Magazine ska kunder hitta inspiration om allt från livsstil, kläder och herrstil. Alla texter är avsedda för att bjuda in läsare och kunder till att stifta bekantskap med Care of Carl, och att utbilda om allt från klädkom binationer till färg och mönstermatchning samt att erbjuda intressant läsning i form av spännande reportage och intervjuer.
TEXT: ANNA REIN | BILD: CARE OF CARL | CARE OF CARL