NÄR MAN STÅR I VALET AV NY BIL, OAVSETT OM DET ÄR EN TJÄNSTEBIL ALTERNATIVT ETT PRIVATKÖP, FINNS DET BÅDE PRAKTISKA OCH KÄNSLOMÄSSIGA SAKER ATT TA I BEAKTNING. TYVÄRR VERKAR MÅNGA STYRAS AV VAD GRANNEN TYCKER OCH DÅ BLIR DET JU RÄTT TRÅKIGT OCH LIKRIKTAT PÅ RADHUSPARKERINGEN. SKA MAN GÖRA SOM DEN TYSKA INGENJÖREN OCH KÖRA TECHNO, ELLER SOM HERR REDIG OCH VÄLJA SVENSKT PROGGBAND FRÅN HISINGEN? VARFÖR INTE GÅ SIN EGEN VÄG, VÄNDA SIG UT MOT HAVET OCH BLICKA MOT HORISONTEN, VAKNA UPP I TENNESSEE OCH KÖRA HEM MED EN RIKTIGT FET ROCKSTJÄRNA VID NAMN CADILLAC XT5?
JAG HAR I MÅNGA ÅR ANAT att jänkarna kommer, till skillnad från andra som tror att ryssen gör detsamma. I mitt fall har jag bara gått och väntat på att det skall släppa på riktigt. Cadillac XT5 är en SUV i ungefär samma format som BMW X3 och Volvo XC60, skillnaden är att den syns. Bara genom att ta nyckeln i handen gör att man får en känsla av annorlunda, och det är i positiv mening. Nyckeln är gummerad och platt, lite som en gammal larmdosa fast välskapt och skön. Den kan ligga i fickan hela dagen utan att du känner av den. Från kontrollen kan du självklart starta bilen om det är kallt ute och du huttrar i köket, nyvaken tittandes på all is som tog över under natten medan du sippar på en latte macchiato i designmuggen.
STARK OCH MJUK
När man väl satt sig i sin varma Cadillac så får man en genuin känsla av lyx och high tech. Swipa volymkontrollen åt höger, lägg i ”drive” och låt den mjuka 314 hästar starka sexan föra dig mot jobbet med ett leende. Bilen har en välfungerande multimediaanläggning med BOSE-stereo och läckra funktioner. Längs vägen åker du riktigt skönt, tyst och behagligt med väldigt få irriterande moment. De svenska vägarna är ju förmodligen byggda för att skapa irritation, men här sitter du som The King och njuter av färden. Bra överblick med kliniskt ren panel, stilrent och modernt tänk. Stolarna är inte klassiskt amerikanska utan snarare gjorda för den europeiska storleken, de smiter åt men samtidigt känns de luftiga och mjuka och många mil passerar innan man funderar på att ta en bensträckare. Baksätet är också bra utformat och det finns plats för såväl stora som små.
INGET FÖR DIG SOM ÄR TRÅKIG
Bagagerummet är inte störst i klassen men absolut gott nog. Med fyrhjulsdriften tar man sig tryggt fram i ruggigt snöväder eller med husvagn in på en lerig camping. Oavsett vart du kör, så kommer i stort sett varenda kotte vända sig om och undra vad det är för maffig pjäs som kommer rullande, då den ger ett massivt intryck. Helhetskänslan i denna bilen gör att du har inte en enda anledning att väljaen traktor från Hisingen eller en välrakad doktorand från Bayern. Den ligger rätt i attityd, pris och känsla. Bilen kostar från 472.000:- i grundutförande där det mesta ingår från start, men mycket vill ha mer.
Cadillac XT5 finns att provköra på Hedin Bil U.S Center i Mölndal. Eller besök vår hemsida:
www.hedinbil.se/anlaggning/goteborg-abro-us-center