Första gången Mitja Borkert såg en Porsche rulla på gatorna i Östtyskland var han 15 år gammal. Han hade tidigare sett bilder på Porsche-bilar i utländska motortidningar och bestämde sig i tidig ålder: Han skulle designa bilar. Och helst Porsche.
– Jag började rita bilar som sexåring. I skolan retade de andra ungarna mig ibland för alla mina skisser, och frågade lite hånfullt om jag drömde om att designa en ny Trabant.
Men jag lyckades komma över ungerska biltidningar ibland, så jag hade ganska bra koll på bildesign, säger Mitja.
Efter att ha gjort värnplikten i den tyska armén och läst på designskolan i Pforzheim fick Mitja en praktikperiod hos Porsche. Porsches designavdelning såg potentialen
hos den unge killen och direkt efter skolan blev
han anställd som exteriördesigner på Porsche Design Studio i Huntington Beach, i Kalifornien.
– Tankarna på vad som skulle komma att bli Macan föddes redan under arbetet med Cayenne: En terrängduglig bil som är ännu sportigare, mindre och skarpare.
Med tiden blev bilden av Macan allt tydligare i mitt huvud, minns Mitja.
Mitja Borkert började rita Porsche Macan 2010, och våren 2014 kunde de första lyckliga ägarna sätta sig bakom ratten på sina nya bilar.
En terrängduglig bil som är ännu sportigare, mindre och skarpare.
– Det tar väldigt lång tid från design till färdig produkt inom bilbranschen, i alla fall om man jämför med annan produktdesign. Så det finns alltid en risk att designen ska kännas omodern när produkten väl är färdig. Nyckeln ligger i ständig förbättring. Jag ifrågasätter alltid mina egna designkoncept och förbättrar dem hela tiden. På så sätt förblir designen modern och fräsch.
Sedan introduktionen har Porsche Macan blivit en jättesuccé och i början var det till och med långa väntelistor på de nya bilarna. Med Macans framgångar har Porsche också nått ut till nya kundgrupper.
– Som designer har du alltid en typisk kund i åtanke.
Exempelvis tänker jag mig Macan-förare som unga, livsstilsinriktade personer och nybildade familjer. Macan blir deras djärva ingång i Porsche-världen.
Porsche Macan har sedan lanseringen 2014 släppts i flera olika modeller med många olika motoralternativ där den starkaste familjemedlemmen, Macan Turbo, har en topphastighet på 266 km/tim. En laddad Macan som därmed enkelt utmanar många av konkurrenterna på sportbilssidan. Och för att fler ska få uppleva Porsche Macan låter Porsche Center Väst dig just nu uppleva hur det är att äga en Porsche Macan genom att erbjuda en rekordkort leasingperiod.
NU ÄR DET DIN TUR.
Men vad är det då som gör att Porsche Macan inte bara är en SUV. Utan en seriös sportbil? Och hur känns den egentligen att köra? För att få svar på dessa frågor bör du besöka Porsche Center Väst i Göteborg eller Borås. För att hylla Mitjas mästerverk har de nämligen just nu skruvat ner leasingperioden från 36 till 18 månader på tio utvalde Porsche Macan. Allt för att fler ska få möjligheten att uppleva hur det är att kör en Porsche. Varje dag.