Vad kan vara mer Rock n Roll än att kasta tankarna på en ny Volvo i sjön och istället köpa sig en modern klassiker som Ford Mustang med anor från det goda 60-talet? Möjligtvis kan det vara mer rock’n’roll att köpa in sig som medlem i Stones eller att bosätta sig i Majorna trots att man är en respektabel familjefar, men för mig känns det självklart att Mustangen representerar det rebelliska i mig.
Ford Mustang symboliserar med hela sin närvaro ett lugn, men ändå med en spruta adrenalin ruvandes i bakfickan när man känner för o rocka loss. Genom tiderna har diskussionerna om huruvida jänkare kan bygga bilar eller inte florerat överallt, men ju längre tid jag lever förstår jag mer och mer kulturen. Antagligen är det för att idag får du en bra bil när du köper en ny Mustang, där man satsat på såväl modern drivlina som chassi samt sköna stolar och godkänd teknik.
Avskalad, men fet
Det finns inte så mycket gadgets, men det som finns levererar det de ska. Den här bilen är byggd för att ge en aha-upplevelse, att bilkulturen inte måste vara streetrace och oljiga fingrar, utan att man kan ha en riktigt fet bil med V8 som går att bruka dagligen om man så skulle vilja.
Inte så törstig trots allt
Bäst fungerar Mustangen de dagar som solen känner sig pigg och kry, men det finns inga som helst hinder att nyttja den dagligen egentligen. Måhända att någon miljöpartist opponerar sig mot att den drar för mycket bensin, men det gäller bara vid buskörning. I normalläge är den blandade förbrukningen strax över litern. Dessutom kan du kontra med att batterierna i dagens elbilar kräver mer energi vid tillverkningen än vad Mustangen förbrukar under hela sin livscykel. Sen lägger man en bränn-ut och ler barnsligt. DET är rock´n´roll oavsett ålder och kön!
Race+ för den busige
Vippströmbrytarna i mittkonsolen nyttjas bäst till att aktivera de olika körlägena, där Race+ är min favorit, då bilen växlar helt ok och skiftar karaktär från den tråkiga V70-känslan i komfortläget. En Mustang av årets modell går verkligen att köra hårt, den uppmuntrar långt mer än sina föregångare till hård körning, precis på den nivån man vill ha det. Inte för tonårsaktigt utan bara lite mysigt ös. Småvägar som motorväg är löjligt mysigt att puttra runt på i lite för högt tempo nedcabbat runtomkring Göteborg, bilen andas körglädje på ett helt annat sätt än de europeiska bilarna, då denna rackare ger dig lite sting i vardagen.
Bra pang för pengarna
Mycket bra fjädring och komfort men ändå riktigt stabil när man forcerar den att trycka på i böjarna. Man märker inte att det är en såpass tung bil som det är utan man bara brassar på och ler under tiden. Det bästa i hela kråksången är att en sådan här bil med V8 och bra prestanda inte kostar mycket mer än en sedvanlig tvättmedelsförsäljares Audi A6 som har dieselknatter och motorhaveri på köpet.
Om jag hade vart ung och dum, och inte bara dum, så hade jag kört Mustang varje dag, Porschen hade fått agera barnvakt med sitt lugna tråkiga temperament. Roger and out.
Prisfakta Ford Mustang Fastback 2017
Pris Ecoboost 314 hk: från 373.000:– | Pris GT med 5-liters V8 418 hk: 419.000:–
Bilen finns för provkörning på FordStore Hedin bil Eklanda.
www.ford-hedinbil.se | www.facebook.com/fordstorehedinbil
Text: Patrik Andersson Bild: Fredrik Strömberg