ATT KÖPA EN PORSCHE är lite som en investering i sig själv, säger Per Johansson, marknadschef på Porsche Center Väst, när han börjar berätta om den mytiska sportbilen.
För Porsche är det ristat i sten att den sista bilen som så görs skall vara en sportbil. En vision om körglädje av Ferdinand Porsche som noga införlivas i varje ritning, varje liten del och varje modell som till slut ser dagens ljus på såväl landsvägar som racingbanor. Och visst lyckas man när den nylanserade fyrsitsiga Panamera presterar ynka sekunder långsammare på Nürburgring än supersportsyskonet Carrera GT från tidigt 2000-tal. Till skillnad från andra märken som bygger standardbilar i grunden och gör vissa vassa modeller med starkare motorer, bygger Porsche alla sina bilar på samma filosofi. Med andra ord ren och skär förarnjutning som tål vass bankörning och ändå inte hostar när du skall tillbaka hem till vardagslivet igen.
– Är man ute efter en bra bil finns det ju fantastiskt många bra premiummärken om man vill ha en bil att åka i. Men gränsen går vid att åka och köra bil. Har man en Porsche så kör man bilen. Oavsett om det är en Cayenne, 718, Panamera, 911 eller Macan så är bilarna byggda för att användas, vilket tillför livsglädje. När jag kör Cayenne och kommer till en rondell har jag svårt att inte attackera genom kurvan, även som suv har den de sportiga egenskaperna, säger Per.
Med dagens teknik kan man därför utgå från sportbilens bas och göra en väldigt gångbar och behaglig bil även för vardagsbruk. Med många små ändringar genom test- och utvecklingsarbete kan man både förnya och förbättra modeller som blir förbluffande bra gång på gång. Ett framgångskoncept som kan tala för sig själv när du sätter dig bakom ratten.
”Den som kan sin historia vet att Porsche var först i världen med att presentera en elbil (Lohner-Porschen år 1900)”
PORSCHE SOM MILJÖBIL Men körglädje, kraft och racing låter inte som det man brukar prata om när det kommer till hållbarhetstänk och framtidsutveckling. Får namnet av en prestandastark sportbil en sur eftersmak när miljö och alternativa drivmedel står i fokus? Nej, tvärt om, enligt Porsche är man mer än förberedda på att möta den nya generationens efterfrågan och krav. Elbilarna tar ett stort steg framåt och man är tydlig med att markera att man tar ett nytt tag med hybridtänket inför framtidens modeller.
– Även om Porsche är trygga och vet vad man vill i grunden så måste man kunna anpassa sig. Porsche har ju tillverkat turbomotorer i många år när det gäller bensinmotorer och nu när miljön ställer de krav som den gör idag så finns det ju inte så många vägar att gå med dagens teknik. Fördelen med turbo är att det går att köra bränslesnålt när man så önskar och så finns det kraft tillgänglig när du behöver den, förklarar Per och fortsätter:
– Och med elbilarna hade vi ju de första hybriderna Panamera/ Cayenne där det var mer som en hjälpfunktion då man körde med en elmotor som kunde supporta på olika sätt för en lägre bränsleförbrukning. Porsche 918 Spyder Porsche Panamera.
Men sen kom laddhybriden och en annan körkänsla med i och med 918 Spyder som supersportbil. Nästa steg kan vara att elen ska ses som en intressant prestandaförbättring och en teknik i toppmodeller. Det är lätt att tro att det var i och med Teslas framfart som andra bilfabriker vaknade till och marknaden exploderade, men sanning är att Porsche redan då hade lämnat startgroparna sedan länge. Den som kan sin historia vet att Porsche var först i världen med att med att presentera en elbil (Lohner-Porschen år 1900). Så med elen med sig sedan barnsben borde det inte vara svårt att hänga med i utvecklingen.
– Till 2020 kommer konceptbilen Mission E finnas tillgänglig för försäljning. En riktigt läcker elbil som du kan köra 50 mil på en laddning, du laddar 80% på 15 min och som har 600 hästar med makalös prestanda, berättar Per.
Harmoniska vinklar i kombination med Panamerans rymlighet och prestanda i klass med 911 Turbo gör Mission E till en Tesla-utmanare i absoluta toppklass. Med trots en spådd framgång betonar Per hur viktigt det är att man håller sig på tårna:
– Sen är det klart att om 3–4 år när Porsche har den framme så vet man ju inte var samhället är då? Vart tar det vägen och vart landar vi om några år med rena elbilar? Det kommer att ha stor påverkar på de nu kända modellerna vilken av dem som kommer vara attraktiva. Det kommer att bli en stor förändring framöver.
PORSCHE SOM INVESTERING Investering är sällan det första ordet som kommer till tankarna när man köper ny bil, men med en ikonstatus under huven är det lättare att komma åt bra investeringslägen. Porsche 911 är en av klassikerna som inte sällan har gett en krona eller två extra till sina ägare. Eller miljoner. Som i fallet med 911 Carrera RS 2.7 som steg i prisökning med inte mindre än 699% på tio år.
– Hos Porsche kan man ofta se att det finns en livscykel som går ner några år, men sen vänder och stiger igen. Tittar man på modellen 924 som har varit utdömda av entusiaster så vänder ju 924, 944 och 928 nu. 911 med internbeteckning 996 som varit kritiserad har varit nere och vänt under 200.000 kr men nu får man nog inte en fräsch under 300.000 kr. Det som är det fina med Porsche, det svänger, säger Per.
Som en investering kostar Porsche mycket pengar, men är inte dyr i benämningen som överprisad. Precis som med en fin klocka får man all kvalitet man betalar för – en aspekt som även talar för hur det är av högsta prioritet att använda sig av originaldelar.
Tittar man på dagens läge för bilar från år 2000 och framåt är det dessutom ungefär samma ägandekostnad för en Porsche som Audis eller BMWs bästa modeller, och de är dessutom likställda i underhåll och service. Tillför man parametrar så som körglädje och status hoppar man ännu några hack uppåt på listan över värde. Men hur var det nu då med tanke på framtiden: vågar man satsa på en bil som går efter våra gamla normer eller skall man bara rikta uppmärksamheten mot bilar som hänger med i den nya utvecklingen? Om bara 5–15 år kommer det att tillverkas fler rena elbilar än andra bilar på den totala marknaden. Lägg på några år så kommer vi att skratta åt dagens elbilar, precis som vi kan se tillbaka på gamla bilar vi kan tycka är spartanska idag. Dagens ungdomar hör man redan nu tala på ett sätt om moderna elbilar, precis som äldre generationer pratade om dåtidens Porsche som drömbil. Vad som kommer att bli nästa klassiker är svårt att svara på när man är mitt uppe i förändringens tid, men kanske är det just de bilar som sätter avtryck i elens stora uppstartsfas idag som blir kommande generationers framtidsdrömmar.
– Vi tycker ju att 70–80-talsbilar är häftiga för att vi växt upp med och drömt om dem när vi var unga. Därför är det kanske de som är populära idag hos generationen av 70-talister med bra ekonomi som drömmer sig tillbaka. Men dagens ungdomar har inte samma relation med de bilarna så frågan är hur det ser ut om tjugo år? Kommer de plötsligt tappa den här attraktionen? När dagens ungdomar sitter med ett bra kapital om 40 år och vill ha något som tillför livskvalitet, något som de kan tänka sig att betala mycket pengar för. Är det Porsche 911 eller är det en Mission E-bil? Det återstår att se, avslutar Per.
Porsche Center Göteborg
Telefon: 031-301 66 00