Trodde du att det räckte med att vara vig som en katt, ha starka ben och grym taktkänsla? Glöm det. Lägg till ett psyke av stål och fet plånbok. Förutom att orka stå (stå? dansa!) på scen flera kvällar i veckan ska du tillbringa ledig tid med att söka nästa jobb. Ján Špoták, dansare i göteborgsoperans danskompani, öppnar dörren till dansvärlden.
JÁN ŠPOTÁK FRÅN SLOVAKIEN är en av dansarna i GöteborgsOperans Danskompani. Han tog sina första danssteg relativt sent i livet – han hade hunnit bli 16 år innan det gick upp för honom att det var dans han skulle ägna sig åt. Men när insikten väl drabbade honom gjorde den det med besked.
– Det var en uppsättning av Romeo och Julia med Slovak Dance Theatre. Efteråt befann jag mig i något slags trans. Jag kunde inte ens applådera. Och det slog mig att om det känns så intensivt bara genom att vara en del av publiken, hur vore det då inte att själv dansa? Jag tog fler och fler danslektioner … Fem år senare var jag en del av kompaniet som hade gjort sådant intryck på mig.
Om det hade varit klassisk balett som drabbat Ján hade han med största sannolikhet inte kunnat att göra den här typen av kometkarriär. Den klassiska baletten ställer högre krav på kroppens utseende och rörelsernas perfektion.
– Vi behöver förstås kunna en hel del teknik inom modern dans också, men här ser kraven annorlunda ut. Det handlar mer om ett personligt uttryck.
Med detta sagt – varje dag värmer dansarna upp med en timme klassisk balett till tonerna av levande pianomusik.
– Uppvärmningen tillhör morgonrutinen. Det är som att dricka frukostkaffe. Rörelserna är välbekanta och värmer upp hela kroppen.
KORT OCH INTENSIVT YRKESLIV
En dansares yrkesliv är kort. Kort och intensivt. Och kostsamt, kan tilläggas. När de nyutexaminerade dansarna kommer ut i yrkeslivet väntar ett liv på resande fot.
De reser från audition till audition runt om i världen – och betalar allt själva. Resor, logi, rubbet. Och de är många som slåss om ett kontrakt. En så kallad audition-turné kan hålla på i ett halvår. När GöteborgsOperan hade audition i vintras sökte över 800 dansare till de fyra utannonserade platserna.
– Så ser det ut för de bästa kompanierna, och GöteborgsOperans Danskompani tillhör dem. De kan välja bland hundratals dansare från hela världen. Tvärtemot vad man kan tro är det jättebra stämning på alla auditioner. Dansvärlden är liten så ofta blir det som en återträff. Efter några år har man också lärt sig att det inte handlar så mycket om hur du dansar, utan mer vad kompanierna är ute efter. Får du inte ett jobb på ett kompani är det kanske så att du inte är riktigt typen, har just det uttrycket, de letar efter.
Kontrakten med danskompanierna sträcker sig sällan längre än ett år – så dansaren måste snart ge sig ut på jakt efter nästa. Inte sällan går mycket ledig tid åt till att resa på auditions.
– Det här är vardag för en dansare. Vi tänker inte ens på det som en tävling, det är bara något du måste orka med. Fast på GöteborgsOperan är det lite annorlunda. Efter att ha arbetat här några år har man möjlighet att få lite längre kontrakt.
ATT MR GAGA KOMMER HIT ÄR ETT GOTT BETYG
Det pågår också ett ständigt samspel mellan dansare, koreografer och kompanier. Bra dansare på ett kompani attraherar bra koreografer. Och bra koreografer drar till sig bra dansare. Ett mycket gott betyg åt GöteborgsOperans dansare är alltså att en av dansvärldens ikoner, Ohad Naharin, kommer tillbaka i höst. Han är en av världens mest eftertraktade koreografer och utformare av rörelsefilosofin gaga som används av både dansare och icke-dansare. För några år sedan skapade han det enormt hyllade dansverket Decadance för sitt eget kompani, israeliska Batsheva Dance Company. I september kommer Ohad Naharin till Göteborgs med en ny version av verket, skapat för GöteborgsOperans Danskompani.
– Ohad Naharin är en person som jag har hört talas om i hela mitt liv, säger Ján Špoták. Det är förstås oerhört spännande att jobba med honom. Jag ser det som ett fantastiskt tillfälle att få lära mig nya saker från en person som har så mycket erfarenhet.
Till de som tycker att nutida dans verkar svår att förstå sig på skickar Ján Špoták en hälsning:
– Alla verk vi gör är så olika. Att du ogillade ett verk betyder att du kanske tycker om nästa. Ge det några chanser. Chansen är stor att du kommer att hitta verk som du gillar, som du förstår. Som talar ditt språk. För nutida dans handlar om atmosfär, om känslor, om estetik. Det är som poesi. Du behöver inte alltid leta efter ett berättande. Allt som behövs är ett öppet sinne.
TEXT: GÖTEBORGSOPERAN BILD: MATS BÄCKER/TILO STENGEL/GADI DAGON